logo

10 Haziran 2020

TÜKETİCİNİN CAYMA HAKKI


Murat Gül
avukatmurat55@gmail.com

Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanunun amacı, tüketicilerin ekonomik çıkarlarını korumaktır. Bu kapsamda kanunun tüketici işlemi olarak nitelendirildiği işlemlerin her aşaması detaylı olarak kanunda düzenlenmiştir. Bu durumlardan biri de tüketicinin cayma hakkıdır.
Tüketici her zaman cayma hakkını kullanabilir mi? Örneğin ben bu kıyafeti beğenmedim, aldığım tencereyi eşim beğenmedi, eve aldığım koltuk takımı odaya sığmadı gibi nedenler ile tüketiciler cayma haklarını kullanabilirler mi? Bu soruları her zaman olumlu cevaplamak mümkün değildir.
Satıcı ile tüketicinin karşılıklı olarak bir araya gelerek yaptığı sözleşmelerde, tüketicilerin ürünü inceleme ve ürün hakkında bilgi edinme fırsatları vardır. Bu nedenle tüketicilerin yaptığı bu tür sözleşmelerde hiç bir neden belirtmeden ürünü geri iade etme hakkı bulunmamaktadır. Fakat aldığınız ürün ayıplı ise bu nedene dayanılarak ürünü iade edebilirsiniz. Örneğin aldığınız kıyafet satın aldığınız yerde yırtılmış olabilir ve o an bu durumu fark etmemişsinizdir. Bu durumda ürünü iade edip paranızı geri alabilirsiniz.
Yukarıda belirtilen durumların dışında tüketicinin sebep göstermeksizin ürünü iade etme hakkını yani cayma hakkını kullanabilmesi ise kanunun belirlediği sözleşmelerde mümkündür. Aşağıda belirtmiş olduğumuz sözleşmeler neticesinde mal veya hizmet satın alan tüketiciler belirlenen süreler içerisinde herhangi bir neden belirtmeksizin cayma hakkını kullanabileceklerdir.

Tüketicinin Sebep Göstermeden Cayma Hakkını Kullanabileceği Sözleşme Türleri
Tüketicilerin sebep göstermeden cayma hakkını kullanabileceği sözleşme türlerini şu şekilde sıralayabiliriz;
· Uzaktan yapılan alışverişlerde 14 gün içinde,
· Kapıdan satışlarda 14 gün içinde
· Taksitli alışverişlerde 7 gün içinde,
· Devre tatil ve uzun süreli tatil hizmeti sözleşmelerinde 14 gün içinde
· Ön ödemeli konut satış sözleşmelerinde 14 gün içinde
· Tüketici kredisi sözleşmelerinde 14 gün içinde
· Finansal hizmetlere ilişkin mesafeli sözleşmelerde 14 gün içinde,
tüketiciler herhangi bir sebep göstermeksizin cayma hakkını kullanabilirler. Bu hakların kullanılmasında satıcıların tüketicileri bilgilendirmeleri gerekir. Tüketicinin bilgilendirildiğini ispatlama yükümlülüğü satıcılardadır.
Tüketicilerin cayma haklarını kullanabilmeleri için bir diğer şart ise ürünü gözden geçirme dışında kullanmamaktır. Örneğin internet aracılığı ile ayakkabı alan tüketici, bir hafta ayakkabıyı kullandıktan sonra ben bu ayakkabıyı beğenmedim diyerek ürünü iade edemez.

Share
612 Kez Görüntülendi.
#

SENDE YORUM YAZ

1+9 = ?

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK DİĞER KÖŞE YAZILARI

  • Çocuklara şaka yapmak, şakalaşmak veya mizah kullanmak

    23 Kasım 2024 Köşe Yazıları

    Eğlendirmek, güldürmek için söylenen söze veya yapılan davranışa şaka denir. Mizah ise sözü şakayla birlikte düşündürücü şekilde söylemektir. Hayatımızda mizaha, şakaya ihtiyacımız vardır. Çünkü eğlenmek ihtiyaçtır. Mizah hayatın zorlu taraflarında duyguları abartmaya imkan vererek rahatlamayı, konunun başka taraflarına bakabilmeyi, psikolojik olarak sağlam kalabilmeyi sağlar. Çocuk öğrenerek büyür. Öğrenmek ise sürekli bir davranış değişikliği ve yenilik getirir, bu gerçekten zordur. Sürekli öğrenen çocuk için ise duygu dengesinin sağlanmasınd...
  • Yol Medeniyettir…

    20 Kasım 2024 Köşe Yazıları

    İlçemizin çevre ilçelere yol bağlantıları tamamlansa; Vezirköprü Karma OSB'nin yatırımcı bulmasının kolaylaşması, ilçenin yol ağının artmasıyla artmaz mı? Yapılan bu kadar yatırımın değeri daha fazla artmaz mı? Geçtiğimiz hafta değindiğim “Vezirköprü'ye Müze yakışır” yazısı için birçok olumlu tepkiden anladığım kadarıyla İlçemizde bir müze kurulması için çalışılması gerektiğini düşünen sadece ben değilim. Bazı dönemlerin kendine has zorunlulukları, yapılan diğer işlerin sizi zorlayarak yaptırdığı başka işler olur. Oymaağaç kazısı başta olm...
  • Bedensel Okuryazarlık

    17 Kasım 2024 Köşe Yazıları

    Okuryazar olmak okuma ve yazma anlamının ötesinde bir konuyla ilgili farkındalık kazanmak anlamında kullanılır. Çeşitli alanların okuryazarlığı olabilir. Örneğin sosyal medya okuryazarlığı, finansal okuryazarlık gibi. Bu yazıda “Sağlam kafa sağlam vücutta bulunur.” sözünü referans alarak psikolojinin de beyindeki bilişsel duyuşsal ve duygusal faktörlerle ilgilenmesinden yola çıkarak bedensel okuryazarlığı konuşacağız. Beden neye ihtiyaç duyduğuna dair sinyalleri sürekli olarak beyne gönderir. Acıkmak, susamak, açık hava ihtiyacı, birileriyle k...
  • Kaygı ve Anksiyete Kitabından Notlar

    09 Kasım 2024 Köşe Yazıları

    Kaygı hayatımızda vardır. Bazı kaygılar gerçek kaygılardır (örneğin çevremizde olumsuz olaylar olduğunda güvenliğimizden korkmak) bazı kaygılar çocuklukta veya çevreden öğrenilmiş gerçek olmayan kaygılardır. (örneğin ayna kırılması kötü habere yorumlanır). Bazı kaygılar her insanda olan (kolektif bilinçdışı) öğrenilmemiş kaygılardır, atalarımız da bu kaygıları yaşamışlardır. (Örneğin karanlıktan korkma, yılandan korkma gibi) Kimimiz kaygıyı sakinleştirir, kimimiz görmezden gelir kimimiz de kaygıyı daha çok besler. Kaygıyı beslerken sezgilerimi...